Будь-яке реформування неможливе без попереднього обговорення та роз’яснення його головних принципів. І якщо широке обговорення основних засад медичної реформи на різних рівнях, в тому числі і серед громадян – ще попереду, то керівники та менеджери системи охорони здоров’я повинні бути вже обізнаними про те, як вони та очолювані ними колективи будуть працювати у нових умовах.
Саме роз’яснення всіх аспектів реформування системи охорони здоров’я України на основі як вже прийнятих законодавчих актів, так і документів, які готуються – головна мета проведення Всеукраїнського туру «ЗміниТи: взаємодія заради змін» за участю громадської організації «Центр UA» та представників Міністерства охорони здоров’я. Як вважають самі модератори туру – такі заходи допомагають зрозуміти та сформулювати думки щодо очікуваних змін у вітчизняній медицині, знайти однодумців та визначити одностайні позиції щодо спільних інтересів у реформі. Тому організатори обрали форму публічної консультації щодо роз’яснення принципів, на яких базуватиметься вітчизняна система охорони здоров’я. Як зазначив один з модераторів туру, начальник відділу юридичної експертизи Департаменту правового забезпечення діяльності Міністерства охорони здоров’я України Олександр Правило, основні питання, що потребують роз’яснення – це алгоритми реорганізації закладів охорони здоров’я у комунальні підприємства, створення нової моделі оплати додаткових послуг та ефективне використання надлишкового майна медичних закладів.
Отже, якою повинна бути реформа спеціалізованої та вузькоспеціалізованої медичної допомоги, менеджер медичної групи ініціативи «Реанімаційний пакет реформ» Олександр Ябчанка, зокрема, зазначив: «У необхідних новаціях повинні бути зацікавлені всі – і представники органів місцевого самоврядування, і лікарі, і пацієнти. Завдання МОЗ – налагодити зворотний зв’язок між всіма ланками реформування та у подальшій роботі врахувати думки всіх зацікавлених сторін. Нині необхідно вкрай виважено обговорити аспекти реформи. Якщо з наступного року, так би мовити, «запускається «первинка», то проговорення нюансів роботи спеціалізованої меддопомоги потребує участі головних лікарів закладів охорони здоров’я з метою мінімізації тих ризиків, якими може супроводжуватися власне реформа.
Хочу наголосити – громада як була власником медзакладів, так і залишиться надалі. Мова йде лише про зміну форми господарювання з бюджетної установи у комунальне некомерційне підприємство. Відтак, змінюватиметься принцип фінансування – держава поступово відходитиме від бюджетного утримування закладів і переходитиме до закупівлі у цих закладах медичних послуг. Тому у подальшому заклад матиме юридичне право продавати ці послуги. Таким чином, керівництво закладів само визначатиме штат, розпоряджатиметься бюджетом та наявними приміщеннями – це головні аспекти, над якими працюватимуть головні лікарі. Запроваджуватимуться контракти між центральним органом виконавчої влади (який буде називатися Національна служба здоров’я) та керівництвом закладів».
Модератори підкреслили, що у процесі реформування значно зросте роль менеджерів медзакладів. Щодо плану розгортання реформи, то Олександр Ябчанка наголосив, що у 2018 році держава поступово має перейти на закупівлю послуг первинної ланки (укладання договорів із сімейним лікарем) і тоді держава по тарифу 370 грн. (плюс вікові коефіцієнти) буде напряму фінансувати заклад – принцип «гроші йтимуть за пацієнтом». Потім спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога переходитиме на рейки автономізації. «До кінця 2019 року підготовчий період повинен завершитися, – наголосив Олександр Ябчанка, – відтак держава переходитиме до гарантованого пакету медичних послуг, для якого потрібно загальний бюджет, визначення вартості послуг і, звісно попит у цих послугах. На жаль, поки визначення вартості послуг та потреби у них немає. За два роки це повинно бути прораховано і тоді Кабінет Міністрів України подає у Верховну Раду пропозицію щодо гарантованого пакету послуг. Це потрібно для того, щоб держава не обіцяла громадянам того, чого вона не може профінансувати».
Процес реформування вітчизняної медицини не може відбуватися без суттєвих законодавчих змін. Відтак, одна з перших законодавчих змін вже вступила у дію – Закон України № 2002-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань діяльності закладів охорони здоров’я» щодо автономізації медзакладів запрацював із листопада нинішнього року.
У процесі консультацій виникла низка дискусій щодо фінансування окремих медичних послуг, розрахунку коштів на одного пацієнта та юридичних аспектів відносин між закладами охорони здоров’я та податковими органами. Таким чином, зворотний зв’язок було налагоджено, а думки представників первинної та вторинної ланок надання меддопомоги будуть передані до Міністерства охорони здоров’я України – так пообіцяли організатори консультацій.
Прес-служба Управління охорони здоров’я
Чернігівської облдержадміністрації
|