Моніторинг публічної системи електронних закупівель виявив, що окремі заклади охорони здоров’я нехтують рішенням Уряду та намагаються за кошти платників податків придбати ліки з сумнівною ефективністю. МОЗ направив до Держаудитслужби виявлені факти порушень та попросив перевірити закупівлі ліків в усіх регіонах України.
В рамках глобальної реформи системи охорони здоров’я з початку нового року МОЗ впроваджує нову політику забезпечення українців ліками – Національний перелік основних лікарських засобів. Відтепер кожен заклад охорони здоров’я має забезпечити кожного пацієнта коротким списком найнеобхідніших препаратів від найбільш розповсюджених в Україні захворювань, які мають найважчі наслідки для життя та здоров’я громадян.
У січні 2018 року новий Національний перелік основних лікарських засобів законодавчо набрав чинності. Це означає, що вже цього року кожен лікувальний заклад зобов’язаний на 100% забезпечити кожного громадянина України цим коротким списком ліків безоплатно.
Нині усі заклади охорони здоров’я розпочали щорічну процедуру закупівель ліків і Міністерство ретельно вивчає усі об’явлені тендери на майданчиках публічної електронної системи закупівель. Нажаль, попередньо вже виявлені факти порушень.
З цього приводу МОЗ направило відповідний лист до Держаудитслужби з проханням ініціювати розслідування щодо виявлених фактів та детально перевірити усі цьогорічні закупівлі ліків закладами охорони здоров’я в регіонах.
«Протягом багатьох років серед лідерів держзакупівель ліків були симптоматичні препарати, що не завжди мають доказову ефективність. Водночас, близько 50% громадян України відмовлялися від лікування, бо в них не було для цього коштів. Міністерство створило новий Нацперелік лікарських засобів, аби покласти край цій негативній практиці і розширити можливість лікуватися ефективними медпрепаратами від найрозповсюджених та найнебезпечніших захворювань, при цьому раціонально використовуючи кошти платників податків та покращуючи загальний стан здоров’я нації. Саме тому закупівлі ліків з сумнівною ефективністю є неприпустимими! І ми будемо ретельно моніторити та оперативно реагувати на подібні факти порушень зі сторони закладів охорони здоров’я», – зазначив заступник міністра Роман Ілик.
Національний перелік визначає, які ліки мають бути закуплені та надані пацієнту у першу чергу, однак не обмежує закупівлі й інших зареєстрованих в Україні лікарських засобів та наявних в галузевих стандартах, що необхідні кожній конкретній лікарні. Проте за однієї важливої умови – ліки за Нацпереліком мають бути закуплені на 100%.
Варто зазначити, що кожен медичний заклад має закуповувати не всі ліки, що наявні у Нацпереліку, а лише ті, що стосуються їхнього профілю у лікуванні.
Зважаючи на бюджетний процес надходження помісячних асигнувань у регіони, закуповувати медикаменти і за Нацпереліком, і поза ним медзаклади мають виходячи з місячної потреби.
Нагадаємо, Національний перелік основних лікарських засобів – це перелік міжнародних непатентованих назв препаратів, які рекомендує Всесвітня організація охорони здоров’я для лікування найпоширеніших та найнебезпечніших хвороб. Нині цей перелік містить 427 діючих речовин.
До 2019 року Нацперелік поступово доповнюватимуть лікарськими засобами і формуватимуть єдиний перелік ліків, на якому базуватимуться закупівлі. Після цього Національний перелік переглядатимуть щорічно.
За інформацією Міністерства
охорони здоров’я України
|