Медичні послуги для ветеранів війни та членів їх сімей
З 01.01.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 29.11.2022 № 1338, якою затверджено Порядок та умови надання безоплатної психологічної допомоги особам, які звільняються або звільнені з військової служби, з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членам сімей таких осіб та членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни і членам сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Враховуючи міжнародний досвід надання психологічної допомоги ветеранам війни та застосовуючи рекомендації ВООЗ, Міністерством у справах ветеранів України розроблено швидкий та безкоштовний доступ нашим Захисникам і їхнім рідним до кваліфікованої психологічної допомоги на трьох організаційних рівнях: соціально-психологічна підтримка та супровід; психологічна реабілітація; комплексна медико-психологічна реабілітація.
Водночас, соціальну та психологічну допомогу учасникам антитерористичної операції та особам, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях та членам їх сімей, членам сімей загиблих (померлих) таких осіб надавалося центрами соціально-психологічної реабілітації населення, що належать до сфери управління Міністерства у справах ветеранів України і наразі функціонують у смт Іванків, м. Боярка, м. Славутич Київської області та м. Коростень Житомирської області.
Кількість звернень (відвідувань) до центрів у 2022 році склала 63 469, з них – 14 447 звернень учасників бойових дій та 20 136 членів їхніх сімей.
У 2022 році послуги із санаторно-курортного лікування, за оперативною інформацією структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської держадміністрацій станом на 30.12.2022 р. отримали 1 081 особа з числа постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та членів сімей загиблих (померлих) таких осіб.
Міністерством у справах ветеранів України розроблено законопроект щодо внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», яким передбачається заміна права ветерана війни (медичної пільги) із щорічних медичних обстежень та диспансеризації, із залученням відповідних фахівців, на право ветерана війни на безоплатні профілактичні медичні огляди, які відповідають вимогам сьогодення (реєстр. №8318 від 29.12.2022).
Також, Міністерством у справах ветеранів України було направлено ряд запитів до урядів інших країн для забезпечення проходження лікування і реабілітації Захисниками України за кордоном. У результаті було досягнуто низки домовленостей що сприяло відправці за кордон 37 осіб (Бельгія – 17, Норвегія – 1, Фінляндія – 1, Данія – 1, Латвія – 4, Польща – 2, Франція – 3, Німеччина – 4, Литва – 1, США – 1, Голландія – 2). Станом на 30.12.2022 8 осіб завершило курс реабілітації.
Міністерство спільно з Національною службою здоров’я України започаткувало кампанію щодо інформування ветеранів війни про існуючі програми медичних гарантій та послуг, які може отримати ветеран за Програмою медичних гарантій (діагностика, лікування, реабілітація тощо).
Важливим напрямом діяльності Міністерства у справах ветеранів України є фізкультурно-спортивна реабілітація та розвиток спорту ветеранів війни та членів їх сімей. У жовтні 2022 року Міністерство у справах ветеранів України 15 повідомило Фундацію Ігор Нескорених про готовність національної збірної команди України взяти участь в Іграх Нескорених Дюссельдорф 2023 та підтвердило свою згоду підписавши Кодекс країн-учасниць у Іграх Нескорених Дюссельдорф 2023 (збірка правил, які регулюють проведення Ігор Нескорених Дюссельдорф 2023).
З метою формування Календаря спортивних заходів для ветеранів війни на 2023 рік та розміщення такої інформації на офіційному сайті Міністерства у справах ветеранів України у рубриці «Ветеранський спорт» надіслано лист-запит до обласних державних адміністрацій та Київської міської ради щодо надання інформації про регіональні спортивні заходи, заплановані на 2023 рік для учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни та членів їх сімей відповідно вимог пункту 3 Указу Президента України від 23.08.2020 8 № 342/2020 «Питання розвитку національної системи фізкультурно-спортивної реабілітації ветеранів війни та членів їх сімей, сімей загиблих (померлих) ветеранів війни».
Як зазначили учасники слухань, учасникам бойових дій держава гарантує безоплатне та позачергове забезпечення допоміжними засобами реабілітації, незалежно від встановлення їм інвалідності.
За ініціативи Міністерства соціальної політики України (далі Мінсоцполітики) народними депутатами України було врегульовано питання отримання допоміжних засобів реабілітації для людей, які постраждали внаслідок війни Росії проти України, військовослужбовцям Збройних сил України та інших військових формувань так і добровольцями територіальної оборони, та мирним громадянами (незалежно від встановлення їм інвалідності) шляхом прийняття Закону України, «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення допоміжними засобами реабілітації осіб, постраждалих внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України» від 01.04.2022 № 2168-IX. Також, відповідні зміни (постанова Кабінету Міністрів України від 12.04.2022 № 454) було внесено до постанов Кабінету Міністрів України від 05.04.2012 № 321 та від 01.10.2014 № 518.
З метою належної та фахової підготовки учасників бойових дій до протезування/ортезування та забезпечення допоміжними засобами реабілітації, надання таким особам відповідної інформації щодо механізму забезпечення, переліку відповідних документів та переліку підприємств, які надають такі послуги, Міністерство у справах ветеранів спільно з Мінсоцполітики здійснює щотижневий моніторинг інформації щодо осіб, які потребують забезпечення допоміжними засобами реабілітації, в тому числі протезування / ортезування.
Проте, за допомогою до Мінсоцполітики звертаються вже ті особи, в яких вже загоїлися поранення та які вже готові до протезування.
З початку воєнних дій в Україні суттєво змінився характер поранень. Вони набагато тяжчі, непоодинокі випадки одночасної втрати кількох кінцівок (верхні та нижні), набагато більше ампутацій на більш високому рівні (вище ліктя, вище стегна), що суттєво ускладнює та подовжує процес протезування.
Враховуючи ці всі обставини, виконати протезування у строки, які були передбачені законодавством до війни, не можливо. Крім того спостерігається 16 суттєве збільшення запиту на складне дороговартісне протезування. У зв’язку із ступенем важкості самих поранень збільшився термін лікування та протезування.
Наразі учасники бойових дій, які постраждали внаслідок війни Росії проти України і втратили кінцівки, проходять лікування та підготовку до протезування/ортезування в закладах охорони здоров’я або ж в реабілітаційних центрах.
Варто зазначити, що на сьогодні безкоштовне забезпечення допоміжними засобами реабілітації та послуги з їх виготовлення надаються на 106 протезноортопедичних підприємствах як приватної так і державної форм власності, з яких 54 підприємства виготовляють протезно-ортопедичні вироби.
Для окремих категорій населення встановлено право самостійного вибору будь-якого підприємства із цього переліку суб’єктів господарювання (особа самостійно звертається із заявкою) і на підставі цього самостійного виробу формується замовлення на забезпечення допоміжними засобами реабілітації.
Крім того, при державних та казенних протезно-ортопедичних підприємствах діють стаціонарні (реабілітаційні) відділення первинного і складного протезування та ортезування, які створено для проведення індивідуальних заходів реабілітації щодо первинного та складного протезування й ортезування осіб із порушеннями опорно-рухового апарату.
Протезування та забезпечення допоміжними засобами реабілітації в першу чергу спрямоване на надання окремим категоріям населення можливості повернення в соціум та проведення активної життєдіяльності.
Варто зазначити, що після первинного протезування/ортезування учасники бойових дій мають право на протезування/ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та/або спеціальними виробами для занять спортом.
Порядок та механізм забезпечення такими виробами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 518 ,,Деякі питання протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні, та/або спеціальними виробами для занять спортом окремих категорій громадян, які втратили функціональні можливості кінцівки або кінцівок” (зі змінами) (далі – Постанова № 518).
У зв’язку із застосуванням в Україні новітніх технологій при протезуванні/ортезуванні виробами підвищеної функціональності, в тому числі спеціальними виробами для занять спортом, а також проведенням навчання фахівців з протезування/ортезування, відповідно до Постанови № 518 останнього разу протезування за кордоном учасників бойових дій було проведено у 2017 році.
На сьогодні учасники бойових отримують фахову допомогу з протезування/ортезування в Україні. При цьому в найбільш складних випадках травмування та за відсутності технологій в Україні є можливість відправлення на протезування за кордоном.
З метою підвищення в Україні рівня протезно-ортопедичних послуг до міжнародного було організовано та проведено навчальні проекти для українських фахівців, які надали знання по сучасним технологіям протезування та реабілітації. Вагомим результатом стала поява в Україні 21 фахівця з протезування/ортезування, що мають сертифікати Міжнародної спільноти протезистів/ортезистів (ISPO).
Міністерство у справах ветеранів України, у межах компетенції, продовжує роботу щодо реалізації програм реабілітації у сфері охорони здоров’я, програм психологічної допомоги, соціальної та професійної реадаптації осіб, які звільняються або звільнені з військової служби з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей таких осіб, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць України.
Разом з тим, більшість ветеранів підтримують свої моральні сили завдяки військовій службі, але бойовий досвід, на жаль, залишає все більше ветеранів із такими проблемами, як посттравматичний стресовий розлад і черепно-мозкові травми. Але недосконале законодавче регулювання, складність урахування специфіки проблем ветеранів та імплементації законодавства вимагає застосування спеціальних та більш комплексних інструментів, що і пропонує концепція судів у справах ветеранів (далі – ССВ).
За досвідом американських дослідників, кожен п’ятий ветеран має симптоми розладу психічного здоров’я або когнітивних розладів. Дослідження продовжують виявляти зв’язок між вживанням психоактивних речовин і психічними захворюваннями, пов’язаними з бойовими діями. Залишені без лікування розлади психічного здоров’я, поширені серед ветеранів, можуть безпосередньо призвести до залучення до системи кримінального правосуддя. Суди з питань ветеранів дозволяють обслуговувати великий сегмент ветеранів, залучених до правосуддя, на відміну від звичайного підходу в системі правосуддя, де всі ветерани постають перед випадковими суддями, які можуть або не можуть розуміти їхній унікальний досвід і проблеми. Оскільки суддя ССВ розглядає численні справи ветеранів і має підтримку професійної і добре організованої команди з представників кожного сегменту ССВ, він або вона має набагато кращі можливості для розсудливого підходу і ефективної реакції, ніж суддя, який лише час від часу слухає справу, пов’язану з підсудним-ветераном.
Суди з питань ветеранів дозволяють обслуговувати великий сегмент ветеранів, залучених до правосуддя, на відміну від звичайного підходу в системі правосуддя, де всі ветерани постають перед випадковими суддями, які можуть або не можуть розуміти їхній унікальний досвід і проблеми. Оскільки суддя ССВ розглядає численні справи ветеранів і має підтримку професійної і добре організованої команди з представників кожного сегменту ССВ, він або вона має набагато кращі можливості для розсудливого підходу і ефективної реакції, ніж суддя, який лише час від часу слухає справу, пов’язану з підсудним-ветераном.
ССВ мають діяти як «єдине вікно», зв’язуючи ветеранів із програмами, пільгами та послугами, які вони можуть отримали. Наприклад, спеціаліст/експерт з охорони здоров’я ветеранів (який може бути державним службовцем або представником акредитованої організації) присутній під час судового розгляду справи з доступом до конфіденційних медичних записів, призначає лікування та передає цю інформацію суду. Міністерство у справах ветеранів або знову ж таки представник акредитованих ветеранських організацій може надати представника для забезпечення того, щоб ветерани отримували компенсацію по інвалідності, а також пільги на освіту та навчання. Також організації ветеранів і державні інституції у справах ветеранів допомагають ветеранам додатковими місцевими та державними ресурсами, житлом, землею, а волонтери-наставники ветеранів забезпечують моральну та мотиваційну підтримку. Саме координація і організована взаємодія всіх перелічених членів групи дає результат.
Офіційний сайт Управління охорони здоров'я Чернігівської обласної державної адміністрації